Koliek2019-07-14T17:18:10+00:00

Koliek

Aangezien koliek een levensbedreigende oorzaak kan hebben is het raadzaam zo snel mogelijk contact met uw dierenarts op te nemen.
Voor spoedgevallen zijn wij 24/7 bereikbaar op nummer +31437859864!

Oorzaak

Het begrip koliek omvat alle symptomen die optreden als gevolg van pijn in de buikholte. Meestal wordt de pijn veroorzaakt door een probleem in de darmen, maar dat hoeft niet! De pijn kan ook veroorzaakt worden door een probleem met een van de andere organen in de buikholte. Koliekverschijnselen kunnen sterk in ernst verschillen. Bij lichte aanvallen zal het paard alleen wat krabben met de voorbenen en zo af en toe naar de buik kijken. Is de pijn heviger, dan wordt het paard onrustiger, gaat afwisselend liggen en staan en kan gaan rollen en slaan naar de buik. De hevigheid van de koliekverschijnselen is tevens afhankelijk van het karakter van het paard. Met name koudbloeden tonen pas in een laat stadium pijnsymptomen.

Gelukkig is de oorzaak van koliek in deze meeste gevallen een onschuldige kramp (90%), soms komen de koliekverschijnselen door een verdraaiing of verstopping van de darm. Hierdoor ontstaat er een gestoorde bloedcirculatie in de darm die vervolgens door zuurstoftekort niet meer goed kan functioneren. Darminhoud lekt dan al binnen enkele uren naar de buikholte: dit betekent een zeer slechte prognose. Bij een ernstige koliek raakt de maag overvuld (maagoverlading) met als gevolg dat deze kan barsten omdat het paard niet kan overgeven. Bij verdenking hierop wordt het paard gesondeerd met een maagsonde.

Voorkomen is beter dan genezen

Er zijn een aantal zaken waar u als eigenaar invloed op heeft om er voor te zorgen dat de kans dat uw paard koliek krijgt kleiner wordt.

• Goed wormmanagement
  • Regelmatige gebitsverzorging
  • Goede voeding (voorkomen van grote veranderingen van het voedselaanbod, veel ruwvoer op regelmatige tijden)
  • Voldoende en regelmatige beweging
  • Controle van mest op zand

Therapie

Als uw paard koliek heeft staat uw dierenarts 24 uur per dag voor u klaar om uw paard te behandelen. Het paard zal eerst onderzocht worden om te bepalen hoe ernstig de koliek is en om er achter te komen wat de oorzaak is. Daarna zal het paard vaak een pijnstiller krijgen toegediend. Als de oorzaak van de koliek een verstopping is kan paraffine (soort glijmiddel) via een slang door de neus van het paard worden toegediend. Het is belangrijk het paard te laten vasten totdat de koliek helemaal over is.

Als (bijna) niets meer helpt…

Bij zeer ernstige koliek en wanneer pijnstilling niet helpt kan het nodig zijn dat uw paard moet worden geopereerd. Bedenk van te voren of u dit wilt zodat u op het moment dat u voor deze keuze staat geen overhaaste beslissingen hoeft te nemen.